مروری بر برنامه چلیپا

خطاطی نستعلیق در محیط ویندوز و امکان انتقال آن به محیط های گرافیکی از جمله Corel, Freehand, Photoshop و غیره، امکان نوشتار نستعلیق در قالب های مهم مانند سطر، کتابت، چلیپا، سیاه مشق همچنین امکان استفاده از تذهیب در محیط دو زبانه از ویژگی های این نرم افزار است.

حجم: 6.87 مگابایت




نحوه استفاده از چلیپا در کرل (Corel Draw)

ابتدا باید این را بدانیم که کرل بهترین نرم افزار برای انجام طراحی و گرافیک مورد استفاده در چاپ است و در مجموع در تصاویر با ابعاد بزرگ و با کیفیت بالا دچار مشکل نمی‌شود و به راحتی می‌توان با آن کارهای تخصصی و حرفه‌ای انجام داد. در اینجا به چگونگی استفاده از خط نستعلیق در کرل می‌پردازیم.

1- ابتدا متن مورد نظر را در نرم افزار چلیپا بنویسید (با توجه به نکاتی که ذکر شد، حتی توصیه می‌شود بدون نقطه مطلب را تایپ کنید و سپس خودتان نقطه گذاری کنید) و سپس آن را اکسپورت کنید یعنی File Export، در نظر داشته باشید که قالب مورد نظر باید با فرمت wmf،Export شود.

2- بوسیله ACD See (نرم افزاری فوق العاده مفید) از آن کپی بگیرید، برای این کار روی عکس در ACD See کلیک راست کنید و روی گزینه copy image کلیک کنید.

3- کرل (Corel Draw) را اجرا کنید و پس از اینکه یک صفحه جدید باز کردید، کلید Ctrl+Shift را با هم بگیرید پیغام ظاهر شده روی صفحه را Ok کرده و سپس Paste کنید. اکنون می توانید متن مورد نظر خود را با بهترین کیفیت و بدون هیچگونه رنجه‌ای (البته به قول چاپخانه‌ای ها) مشاهده کنید. اگر بخواهید از افکت‌های گرافیکی بیشتری در طرح‌تان استفاده کنید می‌توانید طرح را به شرح زیر در یکی از دو نرم افزار Corel PHOTO – PAINT یا  Adobe Photoshop وارد کنید. البته ابتدا باید از Corel Draw فایل طراحی شده را اکسپورت کنید. برای این کار File Export  یا Ctrl+E را بزنید و با پسوند Png فایل مورد نظر را Export کنید.

 

نحوه استفاده از چلیپا در Corel PHOTO – PAINT

ابتدا یک صفحه جدید باز می‌کنید و با استفاده از ACD See از آن عکسی که با پسوند png اکسپورت کردید کپی (copy image) می‌گیرید و در کرل فتوپینت paste می‌کنید حالا دیگر به راحتی می‌توانید با کیفیت بالا طراحی کنید. البته راه دیگری که وجود دارد این است که ازهمان فایل wmf که از چلیپا اسکپورت کرده بودید هم می‌توانید متن خود را وارد کنید که در این صورت متن شما بدون عکس پشت صفحه خواهد بود به همین خاطر کار کردن با آن نیز راحت‌تر است البته فقط در کرل فتوپینت می‌توان این کار را کرد چرا که در فتوشاپ کیفیت مطلوبی از این طریق حاصل نمی‌شود.

 

نحوه استفاده از چلیپا در Adobe Photoshop

در فتوشاپ از طریق File open تصویری که با فرمت png اکسپورت کرده اید را باز می‌کنید که در این صورت عکس به صورت عکس پشت صفحه خواهد بود و ساده ترین راه برای اینکه به یک لایه (Layer) تبدیل شود این است که روی آیکون قفل در لایه عکس پشت صفحه دو بار کلیک کنید و سپس Ok را بزنید اکنون می توانید طراحی را شروع کنید.